Δελτίο τύπου 13/01/2014
«Στις 31.10.2013, ο Βουλευτής Ηρακλείου Νότης Μαριάς κατέθεσε αναφορά σχετικό έγγραφο του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Κρήτης, αναφορικά μα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ασφαλισμένοι στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) και τις προτάσεις αντιμετώπισής τους όλων των παραγωγικών φορέων Ηρακλείου Κρήτης.
Στο συνημμένο έγγραφο, μεταξύ άλλων, οι παραγωγικοί φορείς Ηρακλείου Κρήτης επεσήμαναν τα προβλήματα των ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ, καθώς επίσης και τις προτάσεις τους για την αντιμετώπισή τους, ως εξής:
1. Ιατροφαρμακευτική κάλυψη για όλους ανεξαρτήτως οφειλών, εφόσον συνεχίζει ο ΟΑΕΕ να χρεώνει τους ήδη ανασφάλιστους με ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
2. Πλήρης ιατροφαρμακευτική περίθαλψη με την ελάχιστη καταβολή εισφορών ενός διμήνου, όπως ισχύει και για τις υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες.
3. Θεώρηση των βιβλιαρίων υγείας σε όλους του Έμπορους, ανεξάρτητα από τις υποχρεώσεις τους στο ταμείο λόγω των έκτακτων οικονομικών συνθηκών.
4. Διαχωρισμός των κλάδων υγείας και σύνταξης ώστε να είναι δυνατή επιλεκτικά η πληρωμή του κλάδου υγείας για όσους ασφαλισμένους αδυνατούν να ανταποκριθούν στο σύνολο της ασφάλισης.
5. Διαμόρφωση ενός πλαισίου ρύθμισης οφειλομένων χωρίς προϋποθέσεις φορολογικής ενημερότητας.
6. Παροχή έκπτωσης σε συνεπείς ασφαλισμένους.
7. Κατάργηση του αδικήματος της μη έγκαιρης καταβολής ασφαλιστικών εισφορών.
8. Απαγόρευση δια νόμου των πλειστηριασμών α’ κατοικίας για οφειλές προς τον ΟΑΕΕ, να σταματήσουν οι συλλήψεις και κάθε στέρηση της προσωπικής ελευθερίας για τον ίδιο λόγο.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ο Νότης Μαριάς ζήτησε απάντηση, ενέργειες και σχετική ενημέρωση.»
Απαντώντας στην ανωτέρω υπ’αριθ. 1323/12.11.2013 αναφορά του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Τομεάρχη Οικονομικών και Βουλευτή Ηρακλείου Νότη Μαριά, ο αρμόδιος Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας απέστειλε την παρακάτω υπ’αριθ.Φ.10035/33642/1126/20.12.2013 απάντηση:
«1. Με τις διατάξεις των υποπαραγράφων ΙΑ1 και ΙΑ2 της παραγράφου ΙΑ' του άρθρου πρώτου του Ν.4152/2013 (Φ.Ε.Κ. Α' 107/09-05-2013) όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις της παρ.1, 2, 3, και 4 του άρθρου δεύτερου του Ν.4158/2013 (ΦΕΚ Α', 126) θεσπίζεται νέο νομοθετικό πλαίσιο, για την τμηματική ή εφάπαξ καταβολή, με ευνοϊκούς όρους, των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών προς όλους τους ασφαλιστικούς οργανισμούς αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
Στο πλαίσιο των διατάξεων αυτών, τόσο με την πάγια ρύθμιση των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών της ΙΑ1 υποπαραγράφου όσο και με τη ρύθμιση «ΝΕΑΣ ΑΡΧΗΣ» των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών της υποπαραγράφου ΙΑ2, παρέχεται η δυνατότητα εξόφλησης τόσο των οφειλόμενων κύριων ασφαλιστικών εισφορών όσο και των αναλογούντων σε αυτές, προσθέτων τελών, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων, προστίμων και λοιπών εξόδων αναγκαστικών μέτρων, είτε εφάπαξ, είτε σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις. Η ένταξη σε οποιαδήποτε από τις δύο παραπάνω ρυθμίσεις συνεπάγεται ευεργετικές παροχές όπως χορήγηση πιστοποιητικού οφειλής, αναστολή ποινικών διώξεων του άρθρου 1 του α.ν.86/1967 και αναστολή της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών και ακινήτων.
Επιπλέον με το άρθρο 17 Ν.4180/2013 (ΦΕΚ Α 182/5.9.2013) για την υπαγωγή στη ρύθμιση «Νέας Αρχής» δεν απαιτείται ο οφειλέτης να είναι από 01-01-2013 φορολογικά ενήμερος. Οι οφειλόμενες εισφορές από 1/1/2013 έως 30/6/2013 μπορούν να ρυθμιστούν με την Πάγια Ρύθμιση παράλληλα με τη ρύθμιση «Νέα Αρχή». (Αριθ. 445/46/02-09-2013 Απόφαση του ΔΣ του ΟΑΕΕ).
2. Επιπλέον Το Υπουργείο μας, λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα οικονομική κρίση και την αναγκαιότητα ασφαλιστικής προστασίας των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ:
• Θέσπισε τη διάταξη του άρθρου 30 του Ν.3904/2010 με την οποία απαιτείται πλέον για να ενεργοποιηθούν οι διατάξεις-του α.ν.86/1967 περί ποινικοποίησης της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, ο υπόχρεος να οφείλει ποσό που να υπερβαίνει αυτό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ, από το ποσό των 2.000 ευρώ που ίσχυε με τις διατάξεις του ν.3346/2005.
• Δεν έχουν αυξηθεί οι ασφαλιστικές εισφορές του ΟΑΕΕ από το έτος 2009 και μετά.
• Θέσπισε τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 32 του ν.4075/2012 με τις οποίες προβλέπεται ότι οι ασφαλισμένοι του Ο.Α.Ε.Ε. μπορούν με αίτησή τους να επιλέξουν την κατάταξή τους στην αμέσως κατώτερη ή στη δεύτερη κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία κλάδου σύνταξης του Καταστατικού του Ο.Α.Ε.Ε, και να παραμείνουν σε αυτήν έως 31.12.2014. Επιπλέον με την Υ.Α. Φ.80000/10398/303/18-04-2013 (ΦΕΚ 1091/B /02-05-2013) δόθηκε η δυνατότητα σε ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ που απώλεσαν για οποιοδήποτε λόγο τη δυνατότητα κατάταξης σε κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία να επανέλθουν με νεότερη αίτηση για μία ακόμη φορά.
• Συστάθηκε στον ΟΑΕΔ Ειδικός Λογαριασμός Ανεργίας υπέρ αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολουμένων, με οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια, σκοπός του οποίοθυ είναι η χορήγηση βοηθήματος ανεργίας στις περιπτώσεις αποδεδειγμένης διακοπής του επαγγέλματος και για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών, σύμφωνα με το άρθρο 44 του N.3986/2011 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 παρ. 8 του Ν.4024/2011 και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 50 του N.4144/2013. Το παραπάνω επίδομα ήδη χορηγείται στους δικαιούχους.
3. Με τις διατάξεις του ΠΔ 5/2007 καθορίστηκαν οι ασφαλιστικές κατηγορίες του Οργανισμού, τα ποσά αυτών και ο τρόπος υπολογισμού των εισφορών. Συγκεκριμένα ορίστηκαν δέκα τέσσερις ασφαλιστικές κατηγορίες εκ των οποίων οι 10 πρώτες είναι υποχρεωτικές και οι υπόλοιπες προαιρετικές.
Οι ασφαλισμένοι του Οργανισμού, κατά την πρώτη υπαγωγή τους στην ασφάλισή του, κατατάσσονται στην πρώτη ασφαλιστική κατηγορία και μετατάσσονται στις επόμενες υποχρεωτικές κατηγορίες ανά τριετία και πάντα την πρώτη του έτους του επόμενου εκείνου στο οποίο συμπληρώθηκε η τριετία.
Κατά συνέπεια τα πρόσωπα που υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του Οργανισμού υποχρεούνται να καταβάλλουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές, καθ' όλη της διάρκεια της ασφαλιστικής τους σχέσης, ανεξάρτητα από το ύψος του εισοδήματος, τη διάρκεια της απασχόλησης, την ηλικία, την ιδιότητά τους κ.λ.π.
4. Αναφορικά με τους υποψήφιους συνταξιούχους που έχουν οφειλές από ασφαλιστικές εισφορές, σας γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43 του N.3996/2011 και του άρθρου 32 του Ν 4075/2012 στις περιπτώσεις υποψήφιου συνταξιούχου που οφείλει ασφαλιστικές εισφορές η σύνταξη καταβάλλεται από την ημερομηνία που ορίζουν οι καταστατικές διατάξεις κάθε ασφαλιστικού φορέα, αν το οφειλόμενο ποσό προσαυξημένο με τα πρόσθετα τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις δεν είναι μεγαλύτερο των (30) τριάντα μηνιαίων συντάξεων κατωτάτων ορίων λόγω γήρατος, με ανώτατο όριο, ειδικά για του; ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ, το ποσό των 20.000 €. Τα ανωτέρω ποσά οφειλής συμψηφίζονται η παρακρατούνται από τα ποσά των συντάξεων σε ίσες μηνιαίες δόσεις, που δεν μπορεί να είναι περισσότερες από σαράντα (40). Η πρώτη δόση παρακρατείται από τη σύνταξη του πρώτου μήνα.
Περαιτέρω αύξηση είτε των δόσεων παρακράτησης είτε του ποσού οφειλής που θα μπορούσε να παρακρατηθεί αφενός θα αντέβαινε στον υποχρεωτικό και κοινωνικό χαρακτήρα της ασφάλισης, αφετέρου θα ενθάρρυνε την εισφοροδιαφυγή, στερώντας έσοδα από τον Οργανισμό. Ωστόσο, τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές αποτελούν βασικό πόρο, τον οποίο ο Οργανισμός οφείλει να διασφαλίσει, ακριβώς για να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του.
5. Για τη χορήγηση ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ασφαλισμένων σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ασφάλιση και η καταβολή ασφαλιστικών εισφορών για τους αντίστοιχους Κλάδους Ασθένειας και Σύνταξης, η οποία είναι υποχρεωτική και στηρίζεται στην αρχή της ανταποδοτικότητας και της κοινωνικής αλληλεγγύης.
Η ασφαλιστική ικανότητα για λήψη παροχών, αποδεικνύεται με το βιβλιάριο ασθενείας το οποίο βρίσκεται σε ισχύ και ανανεώνεται κάθε ημερολογιακό έτος, με την προϋπόθεση ότι έχουν εξοφληθεί οι προβλεπόμενες ασφαλιστικές εισφορές.
Οι εισφορές για ασφάλιση ασθένειας, μετά την ένταξη του Κλάδου Υγείας του ΟΑΕΕ στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. (ν.3918/2011), συνεισπράττονται με τις λοιπές εισφορές και κατά το μέρος που αφορούν σε παροχές ασθένειας σε είδος, αποδίδονται μαζί με τις εισφορές των συνταξιούχων σε αυτόν, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην αρ. Φ.40021/20782/2565/ 24.2.2012 ΚΥΑ.
Οι ασφαλισμένοι καθώς και τα μέλη οικογενείας τους, κάνουν χρήση των παροχών υγείας, εφόσον αυτές κρίνονται αναγκαίες και δεν συναρτώνται με το ύψος των εισφορών, οι δε παροχές υγείας καταβάλλονται άμεσα και είναι υψηλού κόστους.
Σύμφωνα με την ισχύουσα ασφαλιστική νομοθεσία, οι εισφορές για όλους τους Κλάδους του κάθε ασφαλιστικού οργανισμού συνεισπράττονται και δεν είναι δυνατόν να εισπραχθούν-καταβληθούν μόνο αυτές του Κλάδου Ασθένειας.
Στις περιπτώσεις που υπάρχουν οφειλές και προβούν στη ρύθμιση σε δόσεις, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, με την προϋπόθεση ότι τηρείται η ρύθμιση αυτή, θεωρείται το βιβλιάριο ασθενείας για παροχές υγειονομικής περίθαλψης.
Επειδή έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο πολλοί ασφαλισμένοι να έχουν οφειλές, με αποτέλεσμα να έχουν απολέσει το δικαίωμα παροχών υγείας, εφαρμόζεται από το Υπουργείο Υγείας, το πρόγραμμα για την ελεύθερη πρόσβαση σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας , των ανασφάλιστων πολιτών και αυτών που έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις υπαγωγής σε αυτό, σύμφωνα και με την αρ πρωτ 654/12-08-2013 Απόφαση του Υπουργού Υγείας.
6. Σε ό,τι αφορά το αίτημα για κατάργηση της ασφαλιστικής ενημερότητας σας θέτουμε υπόψη τα ακόλουθα:
Το παραπάνω μέτρο αποβλέπει στη διευκόλυνση είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών και εντάσσεται στα μέτρα πάταξης της εισφοροδιαφυγής και αποτελεί το αποτελεσματικότερο μέτρο πίεσης του ΟΑΕΕ προς τους ασφαλισμένους του προκειμένου να εισπράττει τους νομοθετημένους πόρους του.
Ιδιαίτερα επειδή είναι συχνό το φαινόμενο την τελευταία δεκαετία, κατά την εφαρμογή όλων των μεταβατικών και πάγιων ρυθμίσεων εξόφλησης ασφαλιστικών εισφορών στον ΟΑΕΕ, ασφαλισμένοι να υπάγονται σε ρυθμίσεις προκειμένου να λάβουν ασφαλιστική ενημερότητα και θεώρηση βιβλιαρίων υγείας και μετά τη λήψη αυτών να έχουν απολέσει τη ρύθμιση λόγω μη καταβολής δόσεων.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι βασικότερη προϋπόθεση της υγιούς λειτουργίας του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος και της διατήρησης και βελτίωσης των παροχών του προς ασφαλισμένους και συνταξιούχους είναι η κανονική είσπραξη όλων των νομοθετημένων πόρων του, δεδομένου ότι οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλουν οι ασφαλισμένοι αποτελούν τη κυριότερη πηγή εσόδων για τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, όπως ο Ο.Α.Ε.Ε., προκειμένου να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους προς τους ασφαλισμένους και συνταξιούχους τους, η Υπηρεσία μας θεωρεί ότι το παραπάνω μέτρο είναι χρήσιμο και δεν εξετάζει την τροποποίηση ή κατάργησή του.
Τέλος τονίζουμε ότι σε κάθε περίπτωση, οι Υπηρεσίες του Υπουργείου μας μελετούν συνεχώς τα προβλήματα που ανακύπτουν, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές εισηγήσεις των ασφαλιστικών φορέων καθώς και τις προτάσεις των επαγγελματικών φορέων των ασφαλισμένων, με γνώμονα τη διασφάλιση της προστασίας των ασφαλισμένων και συνταξιούχων σε συνδυασμό με τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας.»